Raport z realizacji zamówienia – istotne narzędzie zakupowe czy zbędne obciążenie zamawiającego
Ocena, czy zachodzi konieczność sporządzenia raportu, dokonywana jest oczywiście po zrealizowaniu umowy bądź po jej wypowiedzeniu lub odstąpieniu od niej.
Wraz z wejściem w życie 1 stycznia 2021 r. nowego prawa zamówień publicznych, tj. ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych, ustawodawca przedstawił nowy instrument prawa zamówień publicznych, jakim jest raport z realizacji zamówienia. W niektórych sytuacjach, uregulowanych w art. 446 ustawy p.z.p., zamawiający mają obowiązek sporządzić nieznany im dotąd dokument, w którym dokonana zostanie ocena wykonania zamówienia publicznego. Część zamawiających nową regulację odebrała jako kolejne i zbędne obciążenie. Tymczasem, jak pokazuje zaawansowana praktyka zakupowa oparta na właściwym zarządzaniu procesem udzielania zamówień publicznych, jak i ich realizacją, raport z realizacji zamówienia może mieć istotne znaczenie z perspektywy efektywności zakupów dokonywanych w reżimie prawa zamówień publicznych.
Jak wynika z uzasadnienia do ustawy p.z.p., celem wprowadzenia raportu z realizacji zamówienia była chęć zwiększenia efektywności wydatkowania środków publicznych. W komentarzu do ustawy p.z.p. wydanym przez Urząd Zamówień Publicznych słusznie zauważono, że większa efektywność zamówień publicznych jest możliwa do osiągnięcia m.in. dzięki należycie przeprowadzonej ewaluacji realizacji umowy w sprawie zamówienia publicznego. Nie sposób się z takim twierdzeniem nie zgodzić: każdy prawidłowy cykl zakupowy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta