Inwentaryzacja – 10 najczęstszych błędów
Większość jednostek prowadzących księgi rachunkowe rozpoczęło już procesy inwentaryzacyjne w swoich firmach. Nie jest to łatwy proces, warto więc dobrze się do niego przygotować.
W artykule zasygnalizowano 10 najczęstszych błędów, jakie są popełniane w czasie przeprowadzania inwentaryzacji.
Instrukcja inwentaryzacyjna
Nieprawidłowości związane z instrukcją inwentaryzacyjną najczęściej dotyczą jej niekompletności. Często opracowane instrukcje nie zawierają podstawowych elementów, jakie powinny zawierać. Za nieprawidłowe należy także uznać brak weryfikacji aktualności już istniejących instrukcji.
Ustawa o rachunkowości nie nakłada na jednostki obowiązku posiadania instrukcji inwentaryzacyjnej. Instrukcja taka może stanowić jednak odrębny element wewnętrznej regulacji danej jednostki. W dokumencie tym opisuje się najczęściej szczegóły dotyczące przygotowania, przebiegu i rozliczenia inwentaryzacji. Szczegółowe zapisy zależą od specyfiki, rodzaju i wielkości prowadzonej działalności. Z punktu widzenia procesu inwentaryzacyjnego jest to istotny dokument.
Przygotowując się do przygotowania instrukcji warto zwrócić uwagę, czy zostały w niej uregulowane niezbędne kwestie. Instrukcja powinna zawierać:
∑ podstawę prawną jej sporządzenia (np. ustawa o rachunkowości),
∑ cel, zasady i metody inwentaryzacji,
∑ terminy i częstotliwość przeprowadzania inwentaryzacji,
∑ powołanie i określenie zadań komisji inwentaryzacyjnej, wskazanie kompetencji organów i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta