Podział administracyjny – co dalej?
Podział administracyjny Polski, tak jak większości państw, podlega ciągłym zmianom, zarówno całościowym, jak i doraźnym. ARTYKUŁ POWSTAŁ WE WSPÓŁPRACY ZE ZWIĄZKIEM MIAST POLSKICH
Państwo reaguje na zmiany gospodarcze i społeczne, zachodzące w przestrzeni, w tym na procesy urbanizacji i suburbanizacji (ta ostatnia jest czymś naturalnym, ale bywa nazywana „rozlewaniem się miast", gdyż zachodzi w sposób nieskoordynowany i bardzo kosztowny). Czasem zmiany mają podłoże partyjno-polityczne, np. utworzenie 49 województw z jednoczesną, pozorną, likwidacją powiatów, które bardzo łatwo się odtworzyły, gdy tylko powstała taka szansa.
Zmiany w podziale administracyjnym winny wszakże zachodzić na podstawie jasno określonych kryteriów merytorycznych. Nader często u nas łączą się one jednak z emocjami politycznymi, w tym związanymi z geografią wyborczą (poza wyborami do europarlamentu odbywają się one w granicach administracyjnych). Tymczasem kryteria wyznaczania podziału administracyjnego powinny być przede wszystkim funkcjonalne, ponieważ jego kształt warunkuje jakość obsługi obywateli przez struktury, które mają im służyć, a nie utrudniać życie. Musi on z jednej strony uwzględniać rodzaj realizowanych przez daną jednostkę kompetencji i usług, a z drugiej zasięg terytorialny ich racjonalnego świadczenia.
Podobnie jak w innych europejskich krajach wielkości Polski podział ten jest trójstopniowy:
- stopień podstawowy – gmina – ma wielkość i ludność na poziomie średniej europejskiej; polskie miasta na prawach powiatu mają odpowiedniki...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta