Obniżka VAT pomoże liderom handlu, inni stracą
Rządowy pomysł rozpędzi machinę marketingową wielkich sieci. Konsumenci niemal wcale nie odczują obniżki, zmienią zwyczaje zakupowe i jeszcze częściej będą odwiedzać dyskonty.
Dyskonty narzucają zasady gry na polskim rynku i już wiele razy pokazały, że nikt nie jest w stanie nawiązać z nimi rywalizacji. Wszystko wskazuje na to, że w lutym rozpoczną kolejną ofensywę, a rząd tylko daje im narzędzia do skutecznego podboju rynku.
Szumna zapowiedź obniżenia do zera VAT na żywność konsumentom nie da wiele, zazwyczaj około kilkunastu, może 20 zł oszczędności miesięcznie na osobę. O ile cokolwiek, bo żywność drożeje z dnia na dzień, w przypadku wielu pozycji i tak może być droższa w lutym mimo obniżenia danin. Wielkie sieci poradzą sobie lepiej, z racji ogromnych obrotów mogą wywierać presję na producentów, aby ceny im obniżano. Do tego mają w ofercie głównie marki własne, na których marże są i tak wyższe, a ceny niższe. W efekcie sieć ma teraz możliwość manewru.
Sieci wygrają starcie
– Z tysiącami produktów w ofercie można na jednym mniej zyskać czy stracić, by pochwalić się ceną innego. W efekcie obniżka VAT będzie doskonałym paliwem w ich akcjach reklamowych – mówi Andrzej Faliński, prezes Forum Dialogu Gospodarczego.
Branża widzi to zagrożenie. – Małe sklepy często na wejściu dostają gorsze warunki cenowe w porównaniu z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta