Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Chińska propaganda w przekładzie influencerów

05 lutego 2022 | Plus Minus | Marcin Łuniewski
Protestujący przeciwko ludobójstwu Ujgurów noszą charakterystyczne maski w barwach flagi Wschodniego Turkmenistanu. Na zdjęciu protest  w Dżakarcie, styczeń 2021 r.
źródło: Getty Images
Protestujący przeciwko ludobójstwu Ujgurów noszą charakterystyczne maski w barwach flagi Wschodniego Turkmenistanu. Na zdjęciu protest w Dżakarcie, styczeń 2021 r.
Brytyjski youtuber Lee Barrett na początku lutego wrócił do tematu igrzysk, wyśmiewając to, jak mało jego zdaniem państw dołączyło do amerykańskiego bojkotu. Następnie skrytykował to, że Zachód „demonizuje” chińską politykę walki z pandemią
autor zdjęcia: Jade Gao
źródło: AFP
Brytyjski youtuber Lee Barrett na początku lutego wrócił do tematu igrzysk, wyśmiewając to, jak mało jego zdaniem państw dołączyło do amerykańskiego bojkotu. Następnie skrytykował to, że Zachód „demonizuje” chińską politykę walki z pandemią

Przed zimowymi igrzyskami Chiny wzmocniły kampanię propagandową, która ma poprawić wizerunek kraju oraz podważyć oskarżenia o prześladowanie Ujgurów. Jej kluczowym elementem są zagraniczni influencerzy.

Pod koniec grudnia 2021 roku dziennikarze niezależnego portalu śledczego Open Secrets, przeszukując spis zagranicznych agentów prowadzony przez amerykański Departament Sprawiedliwości, natrafili na informacje dotyczące kontraktu między chińskim konsulatem w Nowym Jorku a firmą konsultingową Vippi Media z New Jersey. Chińczycy wynajęli przedsiębiorstwo, by w dobie dyplomatycznego bojkotu igrzysk w Pekinie przez część państw na czele z USA, pomagało w akcji promocyjnej tej imprezy. Vippi Media zobowiązało się do znalezienia influencerów, którzy mają aktywnie działać w mediach społecznościowych, by „zwiększyć oglądalność oraz masową świadomość" imprezy. Ich wpisy i nagrania powinny dotyczyć „historii Chin i ich kultury" oraz „współpracy chińsko-amerykańskiej w kwestii zmian klimatu czy nowych źródeł energii". Zgodnie z umową tylko 10 proc. treści ma pochodzić od pracowników konsulatu. Reszta to już kwestia inwencji influencerów. Kontrakt z firmą opiewa na kwotę 300 tys. dolarów i jest ważny do marca. Według jej szefa do tej pory zgłosiło się już 50 osób. To tylko jeden ze środków, które Pekin wykorzystuje do prowadzenia akcji propagandowych i dezinformacyjnych.

Zupełnie normalnie

Uśmiechnięty mężczyzna zwraca się do kamery, pokazując ręką znajdujące się za jego plecami pole. Tłumaczy widzom, że właśnie odwiedził...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12184

Wydanie: 12184

Zamów abonament