Czy zamrozić WIBOR
Zamrożenie stawki WIBOR na poziomie z końca 2019 r., czyli de facto obniżka, byłoby formą erdoganizacji polskiej polityki pieniężnej.
Jak można było oczekiwać, seria podwyżek stóp procentowych banku centralnego i idące za nimi podwyżki oprocentowania kredytów, zwłaszcza hipotecznych, rozpoczęły ważną, ale jednostronną dyskusję ekonomiczną. Publikowane są symulacje wpływu dokonanych i oczekiwanych podwyżek stóp procentowych na poziom obciążeń z tytułu kredytów hipotecznych. Pojawiają się propozycje ograniczenia wpływu podwyżek na koszty ponoszone przez kredytobiorców. Jedną z najżywiej dyskutowanych jest propozycja Marcina Wrońskiego zamrożenia stawki WIBOR, stanowiącej podstawę wyznaczania oprocentowania kredytów hipotecznych, przedstawiona w OKO.press 7 lutego. Aby móc ocenić tę propozycję, musimy zwrócić uwagę na trzy kwestie:
> wpływ proponowanych rozwiązań na funkcjonowanie mechanizmu kształtowania polityki pieniężnej w Polsce,
> funkcjonowanie mechanizmu kształtowania WIBOR,
> sprawiedliwość społeczną, czyli ochronę obywateli przed „nadmiernym" wzrostem oprocentowania kredytów.
Tylko racjonalna dyskusja nad tymi problemami może prowadzić do właściwego ekonomicznie i społecznie rozwiązania kwestii „zbyt wysokiego" oprocentowania kredytów hipotecznych.
Rozpocznijmy od przypomnienia, że konstytucyjnym celem NBP jest utrzymanie wartości pieniądza (niskiej inflacji). Realizując ten cel, NBP może wspierać politykę...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta