Zdejmij stanik lub kończ karierę
„Wszyscy wiedzieli" Karoliny Korwin-Piotrowskiej to pierwsza książkowa próba przełamania milczenia wokół mobbingu i molestowania w polskich szkołach artystycznych, w teatrze i filmie.
Środowisko aktorsko-reżyserskie czeka na od dawna zapowiadaną książkę Igi Dzieciuchowicz, która ma się koncentrować na problemie #MeToo w polskim teatrze. Na tę pozycję przyjdzie nam jednak jeszcze poczekać. Ale już teraz ukazuje się książka, której powstanie sprowokował bunt studentów łódzkiej filmówki po poście opublikowanym przez Annę Paligę. Idąc za ciosem, Karolina Korwin-Piotrowska przeprowadziła rozmowy z absolwentami łódzkiej szkoły, aktorkami, aktorami, ale też z psycholożkami i terapeutkami, które mówią, na co uważać i jak sobie radzić z mobbingiem i molestowaniem oraz ich konsekwencjami.
Pisanie o tej książce trzeba zacząć od listy obraźliwych, przemocowych, poniżających stwierdzeń, jakie autorka wyselekcjonowała z opowieści ofiar. Najpierw te, które demolują poczucie podmiotowości: „W teatrze nie ma demokracji. Jesteś narzędziem i masz się podporządkować", „Inteligencja przeszkadza aktorowi w pracy", „Aktor jest do grania, jak dupa jest do srania", „Tylko dwie osoby z was będą pracować w zawodzie. Reszta jest pomyłką".
Teraz uderzające w fizyczność: „Szkoda, że tych tłustych nóg nie możesz sobie obciąć", „Z takim zadem możesz grać co najwyżej kanapę", „Z takim ryjem to w sklepie pracować, a nie aktorką być", „Z taką twarzą tylko do burdelu na sprzątaczkę", „Patrzysz jak służąca", „No proszę, stoi...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)

