Rosyjskie fabryki aut stają, bo brakuje części
Rosyjska motoryzacja to w rzeczywistości montownie, które nie istnieją bez części z importu. Sankcje Zachodu zatrzymały taśmy wielu firm, w tym największego producenta – koncernu AwtoWAZ. Firma tnie koszty, rezygnuje ze sponsorowania sportu.
Od poniedziałku stoi główna linia montażowa AwtoWAZ-u – największego koncernu samochodowego Rosji, gdzie produkowane są nie tylko postsocjalistyczne łady na zagranicznych częściach, ale też francuskie renault. Francuzi są większościowym udziałowcem (76,61 proc.) spółki Alliance Rostec Auto tworzonej z państwową korporacją zbrojeniową Rostech.
Ale sankcje stawiają pod znakiem zapytania takie relacje. Rostech i jego szef Siergiej Czemiezow są objęci sankcjami UE. Według Bloomberga Grupa Renault, którą kontroluje francuski rząd, rozważa podział swojej działalności w Rosji na dwie niezależne firmy. Może to złagodzić skutki kosztownego wyjścia z rynku rosyjskiego – dla Renault drugiego na świecie pod względem sprzedaży.
– Jaki jest sens, by zakład przekazał udziały jakiemukolwiek (!) rosyjskiemu inwestorowi? Jeśli Renault naprawdę odejdzie, to...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta