W sprawie egzekucji trzeba się liczyć z zarzutami
Ustalenia faktyczne organu egzekucyjnego mogą dotyczyć tylko podstaw zgłoszonych zarzutów, a nie kwestii związanych z oceną prawną zasadności lub prawidłowości obowiązku określonego w tytule wykonawczym.
W toku postępowania egzekucyjnego w administracji zobowiązany ma prawo wniesienia do wierzyciela za pośrednictwem organu egzekucyjnego zarzutu. Zarzut w sprawie egzekucji administracyjnej określa istotę i zakres żądania oraz dowody uzasadniające to żądanie.
Wniesienie zarzutów na postępowanie egzekucyjne stanowi uprawnienie zobowiązanego, natomiast zakres możliwych zarzutów został enumeratywnie wymieniony w art. 33 u.p.e.a. Zobowiązany nie może w tym trybie skutecznie formułować zarzutów w kwestii wszelkich dostrzeżonych nieprawidłowości w działaniu organu egzekucyjnego, wskazuje na zaistnienie przesłanek enumeratywnie określonych w art. 33 u.p.e.a. Podstawą zarzutu w sprawie prowadzenia egzekucji administracyjnej może być między innymi nieistnienie obowiązku (art. 33 § 1 pkt 1 u.p.e.a.) oraz niespełnienie w tytule wykonawczym wymogów wskazanych w art. 27 (art. 33 § 1 pkt 10 u.p.e.a.). Regulacja ta stanowi o tym, że podstawą zarzutu w sprawie prowadzenia egzekucji administracyjnej nie mogą być dowolne okoliczności, tylko okoliczności wymienione w art. 33 u.p.e.a., czyli katalog możliwych zarzutów jest zamknięty. Rola zarzutów sprowadza się w szczególności do jednego ze sposobów weryfikacji czynności organów egzekucyjnych, mających służyć ochronie adresata czynności, który to zarzut może być wykorzystany, wyłącznie na etapie wszczęcia postępowania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta