Dziś największe wyzwanie dla Gdańska to budowa ekostrad
Rower może być częścią transportu publicznego. Brakuje nam strategii rozwoju komunikacji rowerowej, zarówno na szczeblu narodowym, jak i lokalnym – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
W ubiegłym tygodniu uczestniczyła pani w międzynarodowej konferencji Velo City 2022 w Lublanie. To największe na świecie forum wymiany doświadczeń w obszarze planowania komunikacji rowerowej. Czego się pani tam dowiedziała?
Na pewno było tam poruszanych wiele różnych aspektów myślenia, wymiany zarówno rozwiązań technicznych, ale też rozwiązań społecznych czy edukacyjnych. Pierwszy raz byłam na takiej konferencji, ale myślę, że bardzo ważne jest to, czego nam w Polsce brakuje: takie podejście do komunikacji rowerowej.
Wiele miast, a nawet państw, traktuje tę sprawę bardzo poważnie. Dla mnie takim odważnym – można powiedzieć, że z perspektywy osoby zarządzającej publiczną złotówką, nawet szokującym – przykładem była prezentacja dotycząca mobilności i zrównoważonego rozwoju Austrii.
To państwo w 2019 r. przeznaczało 4 mln euro na kwestie związane z infrastrukturą rowerową, a w tym roku to jest już 60 mln euro. To mnie bardzo uderzyło. W 2004 r. mieszkałam jako studentka na wymianie w ramach Erasmusa w Austrii i już wtedy był to kraj bardzo prorowerowy.
Brakuje nam takiej strategii ogólnonarodowej, dotyczącej rozwoju komunikacji rowerowej. Dzisiaj przy rosnących cenach paliw, przy rosnącej inflacji czy wreszcie ekologii widzimy, że rower – co pokazują przykłady wielu,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta