E-rowery zmieniają zasady gry
Elektryczne rowery zwiększają częstotliwość i odległość, jaką pokonują ludzie. Ułatwiają seniorom i rodzicom z małymi dziećmi jazdę na rowerze. To rewolucja – mówi nam Jill Warren, prezes Europejskiej Federacji Rowerzystów.
Jakie są najlepsze miasta dla rowerzystów w Europie?
Dwa modelowe miasta to Amsterdam i Kopenhaga. One są budowane dla rowerzystów sukcesywnie od wielu lat. A Holandia wydaje najwięcej na jazdę na rowerze wśród wszystkich krajów: ponad 30 euro na osobę rocznie. W związku z tym infrastruktura rowerowa jest tam świetna. Ale są i inne miasta w Europie, które podejmują świadomy i trwały wysiłek, aby również poprawić warunki dla rowerzystów. Paryż jest niesamowitym przykładem.
Kiedy Anne Hidalgo objęła urząd burmistrza w 2014 r., zobowiązała się zbudować 1000 km ścieżek rowerowych. Do pandemii zbudowano około połowy tego. Ale potem Hidalgo ponownie wygrała wybory w 2020 r. I powiedziała podczas swojej kampanii reelekcyjnej, że zamierza wyeliminować kolejne 60 tys. miejsc parkingowych w Paryżu.
Ale polityka Hidalgo ma też krytyków. Słychać, że jest zbyt radykalna, alienuje kierowców.
Oczywiście często się słyszy: „och, zrazisz kierowców”. Ilu ich jest w dużych miastach? Może 30 proc. Ale mają tendencję do robienia ogromnego hałasu. Innym dobrym przykładem takiego szybkiego działania jest Gandawa. Zastępca burmistrza odpowiedzialny za mobilność powiedział mi, że jak objął urząd i naprawdę chciał zrobić miasto rowerowe, to pojechał do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta