Kto jest kim w przedsiębiorstwie
Profile stanowisk
Kto jest kim w przedsiębiorstwie
Opis stanowiska pracy najczęściej bywa przydatny wtedy, gdy zachodzi potrzeba zaangażowania nowego pracownika. Opis taki zawiera zakres obowiązków i odpowiedzialności pracownika na danym stanowisku w danej firmie i sporządzany jest zwykle przez dział personalny. Natomiast profil stanowiska to uproszczona syntetyczna wersja opisu stanowiska pracy powtarzającego się we wszystkich lub w większości firm. Profilami stanowisk posługują się głównie firmy doradcze opracowujące przeglądy płacowe.
Angażując pracownika firma musi dokładnie sprecyzować, jakie stanowisko chce obsadzić, co ten człowiek będzie robił, za co będzie odpowiadał, komu będzie podlegał itd. W ten sposób powstaje opis stanowiska mający najczęściej zastosowanie wyłącznie w danej firmie, jej konkretnym wydziale i nigdzie więcej. Jeśli np. mamy do czynienia z firmą produkującą butelki do określonego rodzaju napoju (np. coca-coli) i firma ta zamierza zaangażować technologa, to opis jego stanowiska pracy będzie przede wszystkim uwzględniał specyfikę produkcji tych i tylko tych butelek. Firma produkująca inne butelki będzie stawiała pracownikom inne wymagania, gdyż inna jest tam technologia.
Dyrektor dyrektorowi nierówny
Zatem opisów stanowisk pracy w danej konkretnej firmie z reguły nie daje się powielać i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta