Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Intermedia, machiny i podobne rzeczy

22 listopada 1997 | Plus Minus | JM

OPERA

Ulubiona rozrywka Władysława IV

Intermedia, machiny i podobne rzeczy

Festiwal Oper Barokowych nie jest, jak niektórzy sądzą, jedynie imprezą dla garstki melomanów, którzy mogą się zmieścić w niedużej salce Warszawskiej Opery Kameralnej. Przede wszystkim przypomina mało wciąż znany fragment dziejów kultury powstałej na ziemiach polskich. Warto go wreszcie poznać, zwłaszcza obecnie, gdy opera jako gatunek sztuki obchodzić będzie niebawem swe 400-lecie.

Na początku były liczne dyskuje prowadzone we Florencji przez uczonych i muzyków zafascynowanych kulturą starożytną i poszukujących nowego sposobu komponowania, który odwoływałby się jednocześnie do tradycji antycznych. Opierając się na takich założeniach, zaczęły powstawać utwory wokalne z towarzyszeniem akompaniamentu, będące muzyczną realizacją tekstu literackiego podkreślające znaczenie słowa i jego ekspresję. Tak narodziła się

dramma per musica,

a z utworów tak określanych szczególną sławę zyskała "Dafne" Jacopo Periego (1598 r. ), od której zaczyna się historia opery. Nowy gatunek sztuki szybko rozpowszechnił się we Włoszech, zwłaszcza gdy do grona twórców dołączył Claudio Monteverdi. Jego "L'Orfeo" (1607 r. ) przełamał dość nużące, stosowane powszechnie, kanony melorecytacji, a...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1237

Spis treści
Zamów abonament