Mniej biurokracji, więcej pieniędzy w walce ze smogiem
Aby uprościć program „Czyste powietrze”, zmianie ulegnie składanie dokumentów dotyczących rozliczeń, jak i sam proces obsługi – mówi Paweł Mirowski, zastępca prezesa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Jakie czekają nas zmiany w programie „Czyste powietrze” od początku roku?
Program priorytetowy „Czyste powietrze” jest stale monitorowany, upraszczany, udoskonalany i dostosowywany do potrzeb rynku, tak aby beneficjenci skutecznie mogli zrealizować swoje inwestycje. Stąd kilka istotnych zmian zostaje wprowadzonych obecnie. Zmiany przede wszystkim zakładają wydzielenie specjalnego „pakietu termo”, oferującego bardzo wysokie dofinansowanie do głębokiej termomodernizacji. Chcemy, aby beneficjenci łącznie ocieplali budynki i wymieniali źródło ciepła. Te działania, jeśli realizowane są łącznie, prowadzą do wygenerowania znaczących oszczędności w wydatkach gospodarstw domowych na zakup opału oraz oczywiście przyczyniają się do poprawy jakości powietrza w Polsce.
Rozliczenie co do zasady będzie możliwe w kilku transzach. Na realizację zadania dajemy aż do 36 miesięcy. Będą uwzględniane koszty poniesione na sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku. Dlatego, nawet jeśli ktoś przeprowadza prace teraz, będzie mógł je zaliczyć jako koszty kwalifikowane w nowej odsłonie programu. Dla opcji najefektywniejszej finansowo z punktu widzenia beneficjenta, a zarazem najbardziej efektywnej środowiskowo, wymagane będzie wykonanie audytu energetycznego. Przeznaczamy do 1200 zł na każdy audyt jako koszt kwalifikowany w programie, nie wliczając go do maksymalnej kwoty...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta