Konsument pod większą ochroną
Przedsiębiorca odpowiada za brak zgodności towaru istniejący w chwili dostarczenia i ujawniony w ciągu dwóch lat od tej chwili. Na rozpatrzenie reklamacji ma obecnie 14, a nie 30 dni.
Nowe zasady ochrony konsumentów w razie niezgodności towaru z umową zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2023 r. Nowelizacja dotyczy zmiany ustawy o prawach konsumenta, kodeksu cywilnego oraz ustawy prawo prywatne międzynarodowe. Jest to implementacja dyrektyw unijnych. W założeniu służy ona wzmocnieniu ochrony konsumentów poprzez ustanowienie wspólnych regulacji w zakresie odpowiedzialności przedsiębiorcy, kiedy dochodzi do niezgodności towaru z umową.
Mniej czasu na rozpatrzenie
W 2023 r. do umów zobowiązujących do przeniesienia własności towaru na konsumenta, w szczególności umów sprzedaży, dostawy oraz umowy o dzieło będące towarem, nie będzie stosować się już przepisów kodeksu cywilnego o rękojmi przy sprzedaży. W ich miejsce zastosowanie znajdą nowe przepisy ustawy o prawach konsumenta.
Omawiane zmiany nie objęły m.in. umów dotyczących nieruchomości. Do nich wciąż zastosowanie znajdą przepisy kodeksu cywilnego, niezależnie od tego, kto będzie nabywcą.
Co istotne, nowelizacja skraca termin na rozpatrzenie reklamacji przez przedsiębiorcę. Wynosi on 14 dni. Wcześniej wynosił aż 30 dni. Ta zmiana jest niezwykle ważna dla przedsiębiorców. Brak odpowiedzi na reklamację w wyznaczonym terminie oznacza bowiem uznanie jej zasadności z wszelkimi tego konsekwencjami.
Nowe definicje
Nowe...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta