Dopuszczalność zawarcia ugody przy zamówieniach publicznych
Weryfikując dopuszczalność zawarcia ugody między zamawiającym a wykonawcą należy w szczególności dokonać oceny tego, czy charakter ugody prowadzi do zmiany umowy łączącej obie strony.
Zasada swobody umów doznaje swoistych ograniczeń w przypadku umów zawieranych w reżimie zamówień publicznych. Ograniczenia przewidziane przepisami prawa zamówień publicznych rzutują nie tylko na tryb zawierania umowy, ale także na jej dalsze wykonanie, zmianę oraz sposób rozwiązywania sporów wynikłych na tle jej realizacji. Szczególnie złożonym zagadnieniem jest zwieranie ugód dotyczących umów zawieranych w trybie p.z.p.
Zgodnie z brzmieniem art. 917 kodeksu cywilnego przez ugodę strony czynią sobie wzajemne ustępstwa w zakresie istniejącego między nimi stosunku prawnego, aby uchylić niepewność co do roszczeń wynikających z tego stosunku lub zapewnić ich wykonanie albo by uchylić spór istniejący lub mogący powstać. Ugoda należy zatem do kategorii umów ustalających, tj. mających na celu nadanie istniejącemu stosunkowi prawnemu cechy bezsporności oraz pewności. Treścią ugody można potwierdzić istniejący stosunek prawny, ale również zmienić go bądź rozwiązać.
Czy zmienia się umowę?
P.z.p. nie zakazuje zawierania ugód, jednak nie zawiera kompleksowej regulacji w tym przedmiocie. Przepisy regulujące pozasądowe rozwiązywanie sporów uregulowane zostały w dziale X ustawy p.z.p., niemniej ugodom poświęcony wyłącznie jeden przepis. Stosownie do brzmienia art. 592 p.z.p. zawarcie ugody nie może prowadzić do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta