Obowiązki informacyjne zarządu wspólnoty mieszkaniowej
Z analizy obowiązków informacyjnych zarządu wspólnoty mieszkaniowej w orzecznictwie wywiedziono, że we wspólnym sprawowaniu kontroli nad działalnością zarządu mieści się m.in. obowiązek udzielania przez zarząd właścicielowi lokalu informacji o sprawach dotyczących nieruchomości wspólnej oraz o bieżących poczynaniach zarządu związanych z taką nieruchomością, gdyż pozbawionemu informacji właścicielowi trudno stwierdzić, czy zarząd dobrze wykonuje swoje obowiązki.
Ocena zarządu powinna być dokonywana na podstawie pełnych i rzetelnych informacji, co oznacza, że zarząd powinien udzielać właścicielom lokali informacji o sprawach związanych z zarządem nieruchomością wspólną zarówno w okresach rocznych, jak i w innych terminach, jeżeli właściciel lokalu zwróci się o udzielenie takich informacji (wyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z 15 stycznia 2016 r., V ACa 517/15, LEX nr 2004567). Prawu kontroli przysługującemu właścicielowi lokalu odpowiada ciążący na zarządzie lub zarządcy obowiązek umożliwienia mu korzystania z tego prawa, z którym wiąże się roszczenie o udzielenie wyjaśnień lub roszczenie o udostępnienie dokumentów, jednak ustawodawca nie przewidział szczególnych regulacji ustawowych. Nie określił zwłaszcza, jakie dokumenty – wszystkie czy tylko określone ze względu na potrzebę zapewnienia ochrony praw osób trzecich – i w jakiej postaci, np. oryginały, odpisy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta