Duże spółki inwestują w logistykę morską
Przez krajowe porty firmy eksportują i importują coraz więcej surowców i produktów. W związku z tym muszą też więcej inwestować w infrastrukturę.
Bez sprawnie działającej infrastruktury portowej nie mogłaby rozwijać się grupa Orlen. Koncern drogą morską eksportuje m.in. bitumen i propylen. Z kolei głównymi produktami importowanymi są ropa, LPG i LNG. Do tego dochodzą dostawy produktów rafineryjnych, komponentów do produkcji paliw i biokomponentów oraz paliw gotowych. „Import tych paliw drogą morską ma szczególne znaczenie m.in. w czasie planowanych i nieplanowanych postojów remontowych rafinerii, umożliwiając zabezpieczenie popytu w tym czasie” – twierdzi zespół prasowy Orlenu. Podaje, że w związku z realizowaną strategią odejścia od importu surowców energetycznych z Rosji znaczenie dostaw morskich wzrosło.
Grupa inwestuje we własną flotę do transportu LNG. W 2026 r. chce dysponować ośmioma statkami. Dwa pierwsze zostały już jej przekazane. Ponadto inwestuje w infrastrukturę przeładunkową, m.in. budując Morski Terminal Przeładunkowy na Martwej Wiśle.
Za małe moce
Logistyka morska...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta