Nowe zasady kabotażu
Można będzie wykonywać krajowy i międzynarodowy transport drogowy rzeczy pojazdem najmowanym, jeśli jest on zarejestrowany lub dopuszczony do ruchu w innym państwie członkowskim.
Projekt nowelizacji ustawy o transporcie drogowym, którą wymusza unijna dyrektywa, właśnie trafił do komisji ds. europejskich w Rządowym Centrum Legislacji. Chodzi o działalność tysięcy przedsiębiorców transportowców.
Co się zmieni?
Po pierwsze – będzie można wykonywać krajowy oraz międzynarodowy transport drogowy rzeczy pojazdem najmowanym zarejestrowanym lub dopuszczonym do ruchu zgodnie z prawem innego państwa członkowskiego (dziś to niemożliwe).
Po drugie – główny inspektor transportu drogowego w Polsce będzie miał obowiązek przekazać Komisji Europejskiej dane o przeprowadzonych każdego roku kontrolach przewozów kabotażowych (po raz pierwszy w 2024 r.). A m.in. komendant główny policji, komendant główny Straży Granicznej oraz szef Krajowej Administracji Skarbowej będą musieli dostarczać GITD zbiorczą informację o kontroli przestrzegania przepisów w przewozach kabotażowych.