Czy LOT jest w fazie finansowego wznoszenia
Następna pomoc publiczna będzie potrzebna w wielkości kilkakrotnie większej niż w 2014 r. i zgodnie z wymaganiami Komisji Europejskiej może być udzielona dopiero po dziesięciu latach od poprzedniej.
Kapitał zakładowy Polskich Linii Lotniczych LOT dzieli się na 2,54 mld akcji, o wartości nominalnej 0,08 zł każda. Akcjonariuszami są: Skarb Państwa z 69,28-proc. udziałem i Polska Grupa Lotnicza (należąca do Skarbu Państwa) z udziałem 30,72-proc. Tak więc LOT, po nieudanym procesie prywatyzacji w latach 2000–2014, jest w 100 proc. firmą państwową.
Firma ta użytkowała w 2022 r. 82 samoloty: dwa własne, 15 w dzierżawie finansowej i 65 w dzierżawie operacyjnej. Całoroczna oferta przewozowa wyniosła 21,6 mld pasażerokilometrów. Przewieziono 7,9 mln pasażerów przy średniorocznym wykorzystaniu miejsc pasażerskich 72,9 proc. Była to ambitna oferta przewozowa i szkoda, że nie udało się przekroczyć 75 proc. wykorzystania miejsc, który przy obecnie bardzo konkurencyjnych cenach biletów lotniczych daje nadzieję na realizowanie rentownych przewozów.
W publikatorach ukazała się informacja, że Polskie linie Lotnicze LOT SA uzyskały za rok 2022 zysk netto 114 mln zł, co w porównaniu ze stratą 1327 mln zł za poprzedni rok pandemiczny wydaje się wspaniałym sukcesem. Jednak dogłębna analiza sprawozdania finansowego firmy, dostępnego na stronach Ministerstwa Finansów, ostudziła mój entuzjazm dawnego akcjonariusza pracowniczego i jeszcze dziś lotowskiego patrioty.
Pomniejszone koszty
Niestety, zarząd LOT-u nie odbudował zdolności zarabiania pieniędzy na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta