Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Intymność i dramaty historii

20 grudnia 2023 | Kultura | Barbara Holledner
„Kos” Pawła Maślony, zwycięzca tegorocznego festiwalu w Gdyni
autor zdjęcia: mat. pras.
źródło: Rzeczpospolita
„Kos” Pawła Maślony, zwycięzca tegorocznego festiwalu w Gdyni

W Ameryce filmowe życie zakłóciły strajki, w Polsce ingerencje polityków. Mimo wszystko był to ciekawy rok.

Kino miało w tym roku odetchnąć i złapać wiatr po pandemii. Wszystko zawaliło się przez wielomiesięczne strajki scenarzystów oraz aktorów, którzy walczyli o godziwe zarobki i nowe ustalenia związane z rozwojem sztucznej inteligencji. Artyści odmówili pracy, a nawet promocji tytułów już gotowych.

Wielkie studia przesuwały więc zaplanowane premiery hitów. Nie przestraszyli się twórcy „Barbie” i „Oppenheimera”. Oba filmy zdobyły rynek szturmem. „Barbie” to nie tylko utrzymana w różowych barwach zabawa. Niesie też refleksję na temat kultury masowej czy sytuacji kobiet. „Oppenheimer” to opowieść o tragedii konstruktora, który zrozumiał, że zbudowana przez niego bomba atomowa jest narzędziem do zabijania milionów ludzi. Pierwszy z tych filmów zarobił w kinach blisko 1,5 miliarda dolarów, drugi – prawie miliard.

Z kina amerykańskiego najbardziej zapamiętam jednak pełne wrażliwości spojrzenie na meandry ludzkiego losu – „Przeszłe życie” Celine Song. Młoda artystka, która jako...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12754

Wydanie: 12754

Spis treści
Zamów abonament