Jak finansuje się media publiczne w Europie
W 2020 roku aż 79,4 proc. wszystkich dochodów nadawców publicznych w Europie pochodziło ze środków publicznych. Obywatele płacili na ich rzecz średnio 3,05 euro miesięcznie – pisze medioznawca.
Organizacje publiczne radia i telewizji, zgodnie z ich misją i zadaniami w ramach służby publicznej, korzystają z różnych sposobów finansowania, obejmujących przede wszystkim mechanizmy finansowania ze środków publicznych, czyli „transfery z budżetu państwa”, „środki spoza budżetu państwa” oraz „przychody z opłat abonamentowych”.
Rządy większości państw europejskich należących do UE uprawiają dzisiaj wobec nadawców publicznych politykę „get and take”, czyli z jednej strony formułują własną, z drugiej zaś muszą się liczyć z regułami ustalonymi w ramach wspólnoty, np. z nieuprawnioną pomocą państwa, która podważa konkurencję między sektorem publicznym i prywatnym.
Konsekwencją uznania protokołu amsterdamskiego legitymizującego w istocie system dualny mediów (obok publicznego – komercyjny) są trzy podstawowe zasady finansowania mediów publicznych:
1. transparentność;
2. proporcjonalność między wielkością i jakością oferty programowej;
3. oddzielenie rachunkowości „komercyjnej” od „misyjnej”.
W ostatnich kilku latach ukształtowały się trzy główne modele finansowania mediów publicznych i jeden potrzebny, choć rzadko stosowany:
1. finansowanie PSM (media publiczne, public service media) bezpośrednio z dotacji państwowych, co jest najbardziej rozpowszechnionym modelem w Europie i istnieje w 31 krajach...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta