Za decyzje AI odpowiedzialność może ponieść pracodawca
Do czasu uregulowania ram prawnych dla korzystania ze sztucznej inteligencji należy ją traktować jak narzędzie. Odpowiedzialność za ewentualne błędy czy nieprawidłowości w działaniu algorytmów AI może więc ponieść z niej korzystający, w tym pracodawca.
Sztuczna inteligencja (AI) otacza nas praktycznie z każdej strony. Można powiedzieć, że znajdujemy się dopiero na początku technologicznej ery. Ale czy jesteśmy gotowi na konsekwencje decyzji podejmowanych przez algorytm? Jak świat technologii i decyzje podejmowane przez sztuczną inteligencję wpływają na odpowiedzialność pracodawców? Czy era technologiczna zmieniła zasady gry dla liderów biznesu?
W miarę postępu technologicznego sztuczna inteligencja zyskuje zdolność do podejmowania coraz bardziej złożonych decyzji w miejscu pracy. Staje się nieodłącznym partnerem w procesie decyzyjnym od automatyzacji rutynowych zadań po zaawansowane analizy danych.
W kontekście zatrudnienia AI może mieć istotny wpływ na różne obszary, takie jak rekrutacja, ocena pracowników, zarządzanie talentami i planowanie zasobów ludzkich. Poruszyliśmy już kwestie potencjalnych zagrożeń i korzyści płynących z wykorzystania AI w procesie rekrutacji, a także konieczność dostosowania przepisów prawa pracy do dynamicznie rozwijającego się Przemysłu 4.0. W tym, trzecim artykule z cyklu Cyfrowy Świat Zatrudnienia skupimy się na tym, jakie technologiczna rewolucja niesie ze sobą wyzwania dla pracodawców i przedsiębiorców, gdy sztuczna inteligencja staje się równorzędnym partnerem w procesie podejmowania decyzji.
Wyręczka w miejscu pracy
Jak...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta