Niegrzeczne książki pokolenia Z
Chłoną TikToka, ale też czytają. Stawiają na równość, różnorodność i feminizm, ale ich ulubioną bohaterką jest księżniczka z „Rodziny Monet”. Jak młodzi godzą to wszystko jednocześnie?
Spróbujmy przyjrzeć się pokoleniu Z. To ludzie, którzy mają od 9 do 28 lat, są bowiem urodzeni między 1996 a 2015 r. Stanowią więc najszerszą grupę demograficzną użytkowników polskiego TikToka (medium skupia przede wszystkim osoby między 18. a 24. rokiem życia) i stworzyli dominujący trend czytelniczy, czyli tzw. booktoka.
To na TikToku rozgrywają się największe dramy czytelnicze, to tutaj komentowane są wydarzenia literackie z całego świata i to tutaj pokazuje się książki tak, że natychmiast rośnie ich sprzedaż, a wydawcy spieszą robić dodruki. Opowiada o tym piękna historia. Pewien mężczyzna pisał książkę przez 14 lat, wydał ją, ale nie osiągnął sukcesu sprzedażowego, dopóki jego córka nie nagrała o tym TikToka. 45 milionów wyświetleń nie poszło na marne. Książka znalazła się na topkach wszystkich księgarń i stała się bestsellerem Amazona. Można? Można.
W poszukiwaniu autentyczności
O tym, że pokolenie Z pragnie autentyczności, świadczy też sposób konsumpcji nowych mediów. Na Instagramie – dotychczas uważanym za „najpiękniejsze” z social mediów – wciąż rośnie trend pokazywania zdjęć i filmów prawdziwych, często pokracznych i rozmazanych. Nowa estetyka brzydoty pokoleniu rodziców i dziadków z pewnością wydaje się niezrozumiała (przecież zdjęcia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta