Partycypacja w remoncie dróg
Rozwój inwestycji sprawia, że infrastruktura drogowa staje się przeciążona. Budownictwo generuje zwiększenie ruchu drogowego, czyli także większe zużycie dróg. Budowa inwestycji niedrogowej po prostu powoduje konieczność budowy lub przebudowy jej fragmentu.
Partycypacja w kosztach budowy dróg jest tematem kontrowersyjnym. Samorządy starają się przerzucać koszty budowy dróg, czy też nawet remontu tych istniejących na inwestorów. Często odbywa się to z naruszeniem prawa.
Kto powinien budować
Zasadą wynikającą z ustawy o drogach publicznych jest to, że budować drogi oraz dbać o ich stan techniczny powinien zarządca drogi. Zarządcą drogi publicznej jest jej właściciel. W dużych miastach (na prawach powiatu), gdzie większość dróg posiada status dróg gminnych i powiatowych, takim zarządcą samo miasto (gmina). Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym i ustawą o samorządzie powiatowym zadaniami własnymi gminy i powiatu są sprawy dróg gminnych i powiatowych. Budowa drogi publicznej przez inwestora prywatnego jest wyjątkiem od zasady (chociaż niektóre samorządy próbują z tego zrobić zasadę). Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o drogach publicznych budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Inwestycja niedrogowa musi stanowić bezpośrednią przyczynę budowy inwestycji drogowej. Tylko w przypadku takiej koincydencji istnieje podstawa do obciążenia inwestora kosztami budowy/przebudowy drogi publicznej.
Jakie definicje
Istotna jest terminologia z ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane. Przepisy ustawy o...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta