Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Sztuka pod prąd

27 grudnia 1997 | Plus Minus | BM RP

RETROSPEKTYWA

Richard Diebankorn w Nowym Jorku

Sztuka pod prąd

BEATA MODRZEJEWSKA

RENATA PIňTKOWSKA

Sztuka amerykańska jest w Europie mało znana i nieraz lekceważona. W części wynika to z faktu, że współcześni artyści amerykańscy wcale nie musieli przyjeżdżać do Europy, by zdobyć kunszt i uznanie. Chłonęli sztukę w swoim kraju -- pozwalały na to wspaniałe galerie i muzea. Tam robili karierę i tam pozostawiali swoje obrazy. Malarstwa Richarda Diebenkorna nie sposób zobaczyć poza USA, a jednak zadziwia ono "europejskością" i zakorzenieniem w tradycji sztuki Starego Kontynentu.

Klimat twórczości Diebenkorna okazuje się bliski i rozpoznawalny miłośnikom twórczości Nicolasa de Staela, wczesnych prac Piotra Potworowskiego czy Józefa Czapskiego, mimo iż malarz pierwszy raz wyjechał z Ameryki i odwiedził Paryż dopiero w 1964 r. Do 11 stycznia 1998 r. retrospektywę Richarda Diebenkorna można oglądać w nowojorskim Whitney Museum of American Art, później, aż do stycznia 1999 roku, będzie pokazywana w muzeach: w Fort Worth, Waszyngtonie i San Francisco.

Irlandka i jazz

Najważniejszą osobą w dzieciństwie urodzonego w 1922 r. artysty była jego babka, Irlandka, Florence Stephens. To ona zachęcała chłopca do rysowania, a ojciec biznesmen nie sprzeciwiał się temu --...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1265

Zamów abonament