Mocny odpływ klientów z centrów handlowych
Początek roku przyniósł 7 proc. spadku liczby klientów w galeriach, ale liczba wizyt skurczyła się już dwucyfrowo. To m.in. efekt zmiany zachowań konsumenckich oraz rozwoju sprzedaży internetowej.
W styczniu i lutym 2025 r. w ujęciu rocznym liczba klientów w centrach handlowych spadła o 7 proc. – wynika z raportu Proxi.cloud i UCE Research, który „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza. Patrząc na dane z województw, największe spadki nastąpiły w woj. podkarpackim i świętokrzyskim – o 12 proc., zaś w podlaskim 11 proc.
– Spadek może zależeć od wielu czynników. Jednym z nich może być dalsza popularyzacja platform e-commerce i przechodzenie części kupujących wyłącznie na zakupy online. Innym potencjalnym czynnikiem, który mógł mieć wpływ na liczbę klientów w galeriach, jest inna struktura promocji i wyprzedaży niż rok wcześniej – mówi Mateusz Nowak z Proxi.cloud.
Mniej osób w galeriach
Zmiany widać również w samych sklepach. – Dużą konkurencję dla galerii handlowych stanowi e-commerce. Wiele sklepów organizuje wyprzedaże także online, oferując klientom znacznie szerszy asortyment niż w placówkach stacjonarnych, gdzie dostępność produktów jest ograniczona przez powierzchnię sklepu – mówi Weronika Piekarska z Proxi.cloud. – Promocje internetowe często mają inne warunki niż te obowiązujące w sklepach stacjonarnych – mogą różnić się rabatami, dostępnymi produktami lub zasadami zwrotów. W odpowiedzi na te zmiany coraz więcej marek wprowadza...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta