Premia frekwencyjna – sposób na lojalność pracowników czy kosztowna pułapka?
Nieprecyzyjne zapisy, dotyczące zasad premiowania, mogą działać na niekorzyść pracodawców w przypadku sporu sądowego. Jak uniknąć błędów?
Współcześni pracodawcy coraz częściej zmagają się z trudnościami w pozyskiwaniu i utrzymywaniu pracowników. Rynek pracy, zwłaszcza w sektorach o dużym zapotrzebowaniu na kadry, charakteryzuje się dziś niskim bezrobociem, rosnącą mobilnością zawodową oraz silną konkurencją o talenty. Pracownicy są bardziej skłonni do zmiany miejsca zatrudnienia, poszukując pracodawców oferujących nie tylko atrakcyjne wynagrodzenie, lecz także dodatkowe benefity, elastyczność oraz możliwości rozwoju.
Wysoka rotacja pracowników nie tylko utrudnia budowanie stabilnych i zgranych zespołów, ale prowadzi również do zaburzenia ciągłości procesów biznesowych, zwiększonych kosztów rekrutacji oraz spadku efektywności organizacji. Jednym z narzędzi, które mogą pomóc w przeciwdziałaniu tym negatywnym zjawiskom, jest premia retencyjna – forma finansowego bonusu wypłacanego za pozostanie w firmie przez określony czas.
Aby jednak premia retencyjna przyniosła oczekiwany efekt, nie wystarczy jej samo wprowadzenie. Kluczowe znaczenie ma przemyślana konstrukcja tego rozwiązania – uwzględniająca zarówno aspekty prawne, jak i organizacyjne. Niewłaściwie zaprojektowana może nie tylko nie spełnić swojej roli, ale również narazić pracodawcę na niepotrzebne koszty. Dobrze wdrożona premia retencyjna może natomiast stać się skutecznym narzędziem, wspierającym budowanie stabilnych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)