Kiedy bank musi oddać pieniądze po ataku
Banki ostrzegają przed falą oszustw, a UOKiK domaga się automatycznych i szybkich zwrotów dla klientów. Stawką są setki milionów złotych.
Spór o bankowe procedury o zwrot pieniędzy w przypadku tzw. transakcji nieautoryzowanych, choć trwa już od kilku lat, właśnie nabiera rozpędu. Ruszyły negocjacje poszczególnych banków z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, trwa intensywna wymiana argumentów, a do końca roku, jak dowiadujemy się nieoficjalnie, powinny zapaść ostateczne ustalenia.
Co robić po oszustwie
Na czym polega ten spór? Nieautoryzowane transakcje to, mówiąc w pewnym skrócie, wszelkie operacje w obrocie bezgotówkowym, które zostały wykonane bez wiedzy i zgody właściciela konta bankowego (mogą to być płatności kartą płatniczą, ale też przelewy z konta czy płatności i zakupy online).
Klienci powinni jak najszybciej zgłosić takie cyberprzestępstwa do swojego banku. Obowiązkiem banku jest zaś, zgodnie z przepisami, niezwłoczny zwrot pieniędzy – nie później niż do końca następnego dnia po zgłoszeniu. Są tylko dwa wyjątki od tej zasady. Pierwszy, gdy zgłoszenie nastąpiło po 13 miesiącach od wystąpienia zdarzenia. Drugi – gdy istnieje uzasadnione podejrzenie oszustwa ze strony...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
