O czym powinni pamiętać kadrowi po śmierci pracownika?
Zgon pracownika nakłada na służby kadrowo-płacowe szereg dodatkowych obowiązków. Część z nich polega na sporządzeniu wymaganych dokumentów, część zaś na wypłacie określonych świadczeń.
Wraz ze zgonem pracownika jego stosunek pracy ulega wygaśnięciu. Dla kadrowych oznacza to jednak szereg dodatkowych obowiązków, związanych z koniecznością przygotowania dokumentów, w tym wyrejestrowujących z ubezpieczeń, oraz naliczeniem i wypłatą uprawnionym osobom przysługujących im świadczeń.
Nie tylko wynagrodzenie
Kodeks pracy w art. 631 wyjaśnia, że z dniem śmierci pracownika jego stosunek pracy wygasa. Natomiast prawa majątkowe ze stosunku pracy przechodzą wówczas, w równych częściach, na małżonka oraz osoby spełniające warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej w myśl przepisów ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1631 ze zm.). Dopiero w razie braku takich osób prawa te wchodzą do masy spadkowej.
Ustalając kwotę, którą należy wypłacić z tego tytułu osobom uprawnionym służby kadrowo-płacowe powinny pamiętać o tym, że należy w niej uwzględnić nie tylko wynagrodzenie zasadnicze oraz przysługujące do niego dodatki, ale praktycznie wszystkie niezrealizowane świadczenia ze stosunku pracy, do których pracownik nabył prawo przed śmiercią. Przykładem mogą tu być:
∑ dodatkowe wynagrodzenie roczne (trzynastka), nagrody z zysku, nagroda jubileuszowa czy też różnego rodzaju premie,
∑ wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych lub w porze...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)