Kiedy pracownik samorządowy może wykonywać inną pracę?
Pracownik samorządowy może wykonywać inną pracę niż określona w umowie o pracę, jeśli jest zgodna z jego kwalifikacjami, a jej wykonywanie przez wskazany w ustawie czas nie prowadzi do obniżenia wynagrodzenia.
Pracownik samorządowy, jak każdy inny pracownik, jest zobowiązany do wykonywania pracy zgodnej z rodzajem pracy określonym w umowie o pracę. Zarówno w przepisach kodeksu pracy, jak i w samorządowej pragmatyce służbowej ustawodawca przewidział jednak odstępstwa od ww. zasady, bez konieczności zmiany umowy o pracę.
1. Polecenie pracodawcy i zakres obowiązków
Podstawą powierzenia pracownikowi zadań innych niż określonych w umowie o pracę jest przede wszystkim art. 100 § 1 Kodeksu pracy.
Pracownik jest bowiem zobowiązany m.in. stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę. Regulacja ta często cytowana jest w kontekście odpowiedzi na pytanie o obligatoryjny lub fakultatywny charakter pisemnego zakresu obowiązków, który konkretyzuje zadania i obowiązki pracownika, określone w umowie o pracę najczęściej poprzez wskazanie stanowiska pracy. Sporządzenie zakresu obowiązków, co do zasady nie ma charakteru obligatoryjnego. Jest jednak bardzo przydatnym narzędziem, pozwalającym na powierzenie stałych i systematycznych zadań, a tym samym ograniczenie konieczności bieżącego i ciągłego kierowania pracą pracowników.
Z praktycznego punktu widzenia, niekorzystnym rozwiązaniem jest wpisywanie zakresu obowiązków do umowy o pracę - w treści lub załączniku do niej. Zakres...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)