Fiskus negatywnie o zachowaniu podatkowych korzyści z leasingu
Spalinowe auta będą w 2026 r. rozliczane na gorszych zasadach. Skarbówka twierdzi, że także te, które już teraz są leasingowane. A przedsiębiorcy próbują ratować część podatkowych profitów.
Przepis przejściowy jest tylko dla środków trwałych, a poza tym firmy miały wystarczająco dużo czasu, aby przygotować się do proekologicznych zmian. Tak skarbówka uzasadnia niekorzystne dla przedsiębiorców stanowisko w sprawie leasingowanych samochodów.
– To kontrowersyjne podejście, wynika z niego, że na zmianie przepisów stracą także ci, którzy zawarli umowy leasingowe przed jej wprowadzeniem. Narusza więc zasadę ochrony praw nabytych, a także równości wobec prawa (gdyż dyskryminuje leasingobiorców) – mówi Bartosz Przybysz, doradca podatkowy i radca prawny.
Opłaty w kosztach
Chodzi o nowelizację ustaw o PIT/CIT, która ma promować ekologiczne rozwiązania w transporcie. Wynika z niej, że jeśli w leasingowanym samochodzie emisja CO2 silnika spalinowego jest równa lub wyższa niż 50 g na kilometr, przedsiębiorca rozliczy w kosztach opłaty (chodzi o część kapitałową) tylko do 100 tys. zł. A nie do 150 tys. zł jak obecnie. Większa kwota, czyli 150 tys. zł, zostanie w kosztach wtedy, gdy emisja jest mniejsza niż 50 g na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)