Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kiedy liczby tworzą znak towarowy?

07 listopada 2025 | Dodatek | Katarzyna Jedynak-Gierada

Liczby są uniwersalne, ale w prawie znaków towarowych ich ochrona już taka oczywista nie jest.

Kiedy Zara uzyskała prawo ochronne na znak towarowy będący ciągiem cyfr 26 1 18 1, wzbudziło to duże zainteresowanie. Czy same liczby mogą stać się marką? Czy konsument jest w stanie skojarzyć taki znak z konkretnym pochodzeniem towaru?

To nie pierwszy raz, gdy liczby wkraczają do rejestrów urzędów patentowych – i zapewne nie ostatni. Zgłaszający coraz częściej sięgają po oznaczenia, które wydają się proste, techniczne, a jednak – dzięki kontekstowi i konsekwentnemu używaniu – zyskują zdolność odróżniającą.

1. Liczby w prawie znaków towarowych – czy da się je chronić?

Zgodnie z art. 120 ust. 1 ustawy – Prawo własności przemysłowej, znakiem towarowym może być każde oznaczenie, o ile nadaje się do odróżniania towarów lub usług jednego przedsiębiorcy od towarów lub usług innych przedsiębiorców. Nie ma więc znaczenia, czy jest to słowo, grafika, dźwięk – czy właśnie liczba.

Kluczowa jest zdolność odróżniająca, czyli to, czy przeciętny odbiorca będzie postrzegał dane oznaczenie jako wskazujące na źródło pochodzenia towaru lub usługi, a nie tylko jako informację opisową.

W przypadku liczb ta zdolność jest zazwyczaj słaba lub wtórna, zwłaszcza jeśli liczba:

∑ ma charakter porządkowy lub opisowy (np. No. 1, 100%, 24h, 7 days),

∑ wskazuje na cechę lub ilość towaru (np. 50 ml, 3 in 1),

∑ lub jest...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 13323

Wydanie: 13323

Spis treści

Reklama

Gość „Rzeczpospolitej”

Zamów abonament