Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Rowerem z meldunkiem i bronią

29 listopada 2025 | Plus Minus | Zofia Brzezińska
Gino Bartali, dwukrotny zwycięzca Tour de France i trzykrotny triumfator Giro d'Italia, w trakcie drugiej wojny światowej działał w ruchu oporu. Przewoził m.in. fałszywe dokumenty dla Żydów
autor zdjęcia: Archivi Farabola / Bridgeman Images via AFP
źródło: Rzeczpospolita
Gino Bartali, dwukrotny zwycięzca Tour de France i trzykrotny triumfator Giro d'Italia, w trakcie drugiej wojny światowej działał w ruchu oporu. Przewoził m.in. fałszywe dokumenty dla Żydów

Były jednym z najbardziej niedocenianych, a jednocześnie najskuteczniejszych narzędzi konspiracji. Rowery: ciche, nie wymagające paliwa, łatwe do ukrycia, zdolne do szybkiego pokonywania terenów, których nie dało się przejechać samochodem. W okupowanej Europie kolarze-kurierzy odegrali ogromną rolę w łączności, dystrybucji prasy, transportowaniu meldunków i broni.

Rowery znano i wykorzystywano zarówno w polskim, jak i w zachodnim ruchu oporu. Stosunkowo szeroka dostępność jednośladów i zalety w postaci nadawania szybszego tempa w wypełnianiu zadań konspiracyjnych były czynnikami, które zadecydowały o ich powszechnym użyciu.

Znacznie rzadziej posiłkowano się innymi pojazdami takimi jak samochody i motocykle. Nie dość bowiem, że w pierwszej połowie XX wieku posiadała je wyłącznie najbogatsza część społeczeństwa, to jeszcze okupant niemiecki na części podbitych terenów wprowadził bardzo rygorystyczne zasady korzystania z tych pojazdów. Na ziemiach Generalnego Gubernatorstwa Polakom nie wolno było ani posiadać, ani prowadzić samochodów z wyjątkiem sytuacji, gdy czynili to w ramach pracy, wioząc niemieckiego pasażera. Potwierdzeniem uprawnienia był stosowny dokument zaświadczający, że Polak-kierowca jeździ autem służbowo, wykonując polecenia niemieckiego pracodawcy. Dodatkowo Niemcy na szeroką skalę konfiskowali samochody i motocykle należące do Polaków.

W nieco „bezpieczniejszej” sytuacji były rowery, gdyż nie wprowadzono ogólnego zakazu korzystania z nich (chociaż lokalne zakazy okazjonalnie się pojawiały). Czasami rowery rejestrowano, aby jeszcze ściślej kontrolować poszczególne elementy majątku Polaków. Inaczej sytuacja wyglądała na...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 13341

Wydanie: 13341

Zamów abonament