Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Informacje

17 stycznia 1998 | Plus Minus | MD

JAZZ

Informacje

Testament mistrza

Ostatnie nagrania trębacza Dizzy Gillespiego, zrealizowane w klubie Blue Note dokładnie 6 lat temu, ukazały się właśnie na płycie "Bird Songs" w piątą rocznicę śmierci artysty.

Dizzy Gillespie był jednym z twórców bebopu, stylu, który odmienił oblicze jazzu i zwrócił go w nowym kierunku rozwijanym do dziś przez współczesnych muzyków. Na początku swej kariery w latach 30. pozostawał pod wpływem innego wielkiego trębacza ery swingu Roya Eldridge'a, którego zresztą zastąpił wpopularnej wówczas orkiestrze Teddy'ego Hilla. Grał z czołowymi muzykami: Benny Carterem, Colemanem Hawkinsem, Cabem Callowayem, towarzyszył Elli Fitzgerald i Billy'emu Eckstine'owi. W 1940 r. w Kansas City spotkał Charliego Parkera, którego nowatorska gra na saksofonie zainspirowała go do pracy nad własnym stylem. Kilka lat później ponownie spotkał Parkera w Nowym Jorku w grupie Earla Hinesa. Wkrótce potem wspólnie założyli historyczny kwintet. Gillespie miał już wówczas na koncie kilka bebopowych nagrań płytowych (w tym własną kompozycję "Bebop", od której wziął nazwę cały nurt) , ale dopiero wspólnie z Parkerem ich muzyka nabrała w pełni nowoczesnego charakteru.

Również w latach 40. jako jeden z pierwszych jazzmanów...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1285

Spis treści
Zamów abonament