Dlaczego bon
POLEMIKA
Koncepcja bonu edukacyjnego
Dlaczego bon
ANTONI JEżOWSKI
O idei bonu oświatowego po raz pierwszy mówiono podczas obrad "okrągłego stołu". Chodziło przede wszystkim o stworzenie jasnych, czytelnych kryteriów naliczania dotacji dla poszczególnych jednostek samorządowych i -- w konsekwencji -- dla szkół i innych placówek oświatowych. Po powstaniu niepublicznych szkół w Polsce bon oświatowy zaczął odgrywać dodatkową rolę: podstawowego wskaźnika naliczania dotacji dla tych szkół przez budżet (państwa i gmin) . Sprawa do dziś nie została ostatecznie rozwiązana, jako że:
* nie ma światowych ani europejskich doświadczeń wdrożeniowych związanych z bonem,
* "ekonomia oświaty" w Polsce jest jeszcze bardzo początkującą dziedziną ekonomii w ogóle,
* doświadczenia niektórych polskich gmin (vide: Kwidzyn, Świdnik, Szczecinek i inne) nie dowiodły, iż udaje się w warunkach gminy (a co dopiero mówić o szerszej skali) zmaterializowanie jednolitego, tej samej wartości materialnej vouchera dla wszystkich dzieci lub uczniów we wszystkich placówkach w gminie,
* brak czytelnej i powszechnie przyjętej definicji pojęcia bon oświatowy,
* brak przeprowadzenia w Polsce rzetelnych badań nad kosztami usług...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta