Już nie waga, znów języczek
Program interwencji ARR na rynku
Już nie waga, znów języczek
Agencja Rynku Rolnego powołana została do regulowania rynku produktów rolnych oraz rynku artykułów żywnościowych. W okresie nadpodaży pierwszych miała skupować nadmiar zbóż, masła, mleka w proszku, wieprzowiny, miodu etc. , by zapobiec nadmiernemu spadkowi ich cen na rynku, a zakupione produkty miała sprzedawać w okresie ich niedoboru -- tym razem, aby zapobiec zbytniemu wzrostowi cen żywności. Miała więc być tzw. języczkiem u wagi, służącym stabilizowaniu cen.
W praktyce działalność agencji, zwłaszcza na rynku zbóż, przybrała takie rozmiary, że z "języczka" ARR przekształciła się w samą "wagę". Skupowała więcej zbóż niż inne podmioty, w dodatku skup rozpoczynała bardzo wcześnie, co sprawiało, że w niektórych przypadkach narzucała poziom cen. U podstaw strategii ARR leżało również bezzasadne przekonanie, że ceny produktów rolnych mogą tylko wzrastać. Nic dziwnego, że prowadząc taką politykę ARR stanęła w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta