Informacje
Informacje
"Umiejętności cyrkowe zamiast autostrad"
Dla zainteresowanych autostradami wypowiedź pana ministra nie jest niczym nowym. Dobrze, że taki artykuł się pojawił ("Umiejętności cyrkowe zamiast autostrad", "Rz" 128, 2. 06. 1998 r. ). Podstawowym błędem negocjacji i koncesji była tajność. Jeżeli całe społeczeństwo jest zainteresowane drogami, to koncesje, po negocjacjach, muszą być jawne. W wielu krajach, np. Kanadzie, istnieje Freedom of Information Act, która pozwala każdemu obywatelowi wyciągnąć akta koncesji na roboty publiczne. Należy zapytać, dlaczego dokumenty są tajne. Czy aby ukryć zyski (których nie było) ? Jawność doprowadziłaby do uczciwych kontraktów między rządem a firmami, które mogłyby podołać budowie finansowo itechnicznie. Polska bardzo dużo straciła moralnie w latach 90. na skutek prowadzenia rozmów.
W 1992 roku byłem zaangażowany w rozmowy na temat finansowania odcinka autostrady w Polsce ze strony rządu Kolumbii Brytyjskiej i kilku kanadyjskich firm. Po stronie polskiej prowadziło je kilku ludzi (w większości już nieżyjących) , nie związanych bezpośrednio z agencją. Do dyspozycji była suma około 60 mln dolarów. Nie zostałem przyjęty przez pana Patalasa, ale spotkałem kilku ludzi agencji. W tych rozmowach usłyszałem tylko słowa niechęci do metod jej pracy.
Nasz (kanadyjski) plan...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta