Tajemnicze piękności
Kim są kobiety na obrazach Rafaela i Tycjana
Tajemnicze piękności
Elżbieta Sawicka
Obydwa włoskie obrazy, które przyjadą wkrótce do Polski z Florencji, pochodzą z fantastycznie bogatych zbiorów rodu Medyceuszy.
"La Velata" Rafaela, datowany na rok 1516 portret młodej kobiety w welonie przechowywany jest w galerii Palatina w Palazzo Pitti. Tycjanowska "Wenus z Urbino" z roku 1538 znajduje się po drugiej strony rzeki Arno, w galerii Uffizi.
Kim są dwie sportretowane przez największych włoskich mistrzów kobiety? Ku zgryzocie historyków sztuki, trudno to jednoznacznie ustalić.
Artysta zakochany
Oczywiście podstawowym źródłem przy takim historycznym śledztwie są "Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów" Giorgio Vasariego, których pierwsze w ydanie ukazało się w roku 1550, a drugie w 1568. Jest to prawdziwa kopalnia wiedzy o dziełach i życiu prywatnym twórców. Wielu z nich znał zresztą Vasari osobiście.
O Rafaelu wyraża się z zachwytem i czcią. I jeśli nad czymś boleje, to nad przedwczesną śmiercią mistrza, którego zgubić miała namiętność do kobiet. Oto, co pisze o ostatnim, rzymskim okresie życia malarza:
"Rafael sportretował Beatryczę d'Este z Ferrary i inne kobiety, w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta