Przepis na hamburger
PUBLICYSTYKA
Mody intelektualne końca w ieku
Przepis na hamburger
BRONISłAW WILDSTEIN
Zmodą intelektualną jest, jak zkażdą inną. Ludzie potrzebują wiedzieć, jak mówić imyśleć, tak jak potrzebują wiedzieć, wco należy się ubierać. Kiedyś, wokreślonych kulturach, decydowały otym tradycja i autorytety. Dziś, na wolnym rynku, również idei, człowiek skazany jest na wybór. Interweniuje więc instynkt stadny i pojawia się moda. Współczesny świat bez mody prowadziłby do krańcowego spotęgowania efektu wieży Babel. Ludzie pozostawaliby zamknięci w światach swoich zupełnie rozłącznych lektur, awięc ikategorii intelektulalnych -- nie potrafiliby odnaleźć wspólnego języka. .. Moda powoduje, że ludzie czytają (lub udają, że czytają) te same książki, używają tych samych pojęć (co nie znaczy, że je rozumieją) , a więc generalnie porozumiewają się -- co nie znaczy, że się rozumieją.
Schyłek wieku, paradoksalnie, prowadzi do pewnego uporządkowania światowego rynku intelektualnego. Paradoksalnie, bo liczba propozycji stała się zawrotna jak nigdy dotąd irośnie na zasadzie geometrycznego postępu. Jednak ina świecie, iwkraju, propozycje te da się, bez specjalnych trudności, zredukować do dwóch skrajnych modeli. Oczywiście, narzekać można na uproszczenia, ale jeśli mówimy omodach. ..
Postmoderniści...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta