Bez konwenansu
ROZMOWA
Krzysztof Nazar, reżyser: Tekst teatralny to zawsze tylko pewien zapis
Bez konwenansu
: Czy widział pan kiedykolwiek "Czarną maskę" na scenie?
KRZYSZTOF NAZAR: Nie, nie oglądałem żadnej zwcześniejszych inscenizacji.
W takim razie co skłoniło pana do zajęcia się tą operą?
Dwa powody. Po pierwsze -- kompozytor poprosił, bym to zrobił, tak samo zresztą było z "Królem Ubu", którego reżyserowałem pięć lat temu. To jego inicjatywa spowodowała, że w ogóle poznałem ten utwór. Itak przyszedł powód drugi: zorientowałem się, że "Czarna maska" jest nietypową operą, przypomina teatr muzyczny. Jest to, co prawda, określenie dzisiaj nadużywane, bo co to właściwie znaczy: teatr muzyczny? W tym przypadku dla mnie liczy się nietypowe libretto "Czarnej maski", o skomplikowanej anegdocie i o złożonych postawach wszystkich postaci, co przybliża ten utwór do nowej formy teatru, oddala zaś od opery. Na dodatek to muzyka Krzysztofa Pendereckiego inspiruje do kreowania scenicznej rzeczywistości, jest źródłem tworzenia świata teatralnego z określonymi zachowaniami i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta