Szkolna argumentacja nie przekonuje
POLEMIKA
Uchwała Sądu Najwyższego dotycząca przestępstwa przemocy w nowym kodeksie karnym
Szkolna argumentacja nie przekonuje
JAROSłAW W YREMBAK
Przemocą jest nie tylko wykręcenie człowiekowi ręki, ale także odebranie mu kluczyków od samochodu.
W artykule "Przemoc przemocy nierówna" ("Rzeczpospolita" z 14 kwietnia) L. K. Paprzycki stwierdza, że uzasadnienie uchwały Sądu Najwyższego w sprawie wykładni przepisu art. 191 § 1 nowego kodeksu karnego (przestępstwo zmuszania) "prezentuje wręcz szkolną argumentację". Według autora uzasadnienie wykazuje, iż w zasadzie staranna lektura tekstu art. 191 § 1 k. k. i art. 167 § 1 poprzedniego k. k. oraz nawet pobieżny przegląd przepisów k. k. posługujących się określeniem "przemoc" oraz " przemoc wobec osoby" musi prowadzić do takiego wniosku jak zawarty w uchwale. L. K. Paprzycki stwierdza: można by zatem uznać, iż przedstawione zagadnienie prawne w ogóle nie wymagało zasadniczej w ykładni, a SN zdecydował się na nią tylko dlatego, że pytanie dotyczyło nowego przepisu.
Mimo starannej lektury wskazanych artykułów oraz co najmniej pobieżnego przeglądu przepisów nowego kodeksu karnego (dalej: n. k. k. ) stanowisko wyrażone w powołanej uchwale nie jest zasadne, a argumenty użyte do jego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta