Czy student jest dobrem Giffena
"Czy student jest dobrem Giffena"
Bartosz Ostrowski zajął się niezwykle ważnym zagadnieniem odpłatności za studia. W artykule "Czy student jest dobrem Giffena" ("Rz" 239, 12.10.1999 r.) podjął próbę analizy wpływu wprowadzenia opłat za studia na liczbę kształcącej się młodzieży. Już w pierwszych zdaniach stara się zaintrygować czytelnika stawiając tytułowe pytanie. Niestety, popełnia zasadniczy błąd zakładając, że wprowadzenie opłat za studia jest podwyższeniem "ceny" studenta jako dobra. W rzeczywistości czesne jest opłatą za usługę, jaką jest edukacja, a student nie jest dobrem, lecz jego konsumentem. "Cena" studenta to z kolei jego wartość rynkowa w chwili wkroczenia na rynek pracy. Pytanie źle postawione przez Ostrowskiego nie odnosi się zatem do analizowanego zjawiska.
Artykuł podnosi jednak wiele istotnych kwestii związanych z systemem kształcenia w naszym kraju. Stosując konwencję wprowadzoną przez autora,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta