Prawnukowie Gutenberga
Czy nasz umysł poradzi sobie z otaczającym go światem informacji, a jeżeli tak, to za pomocą jakich narzędzi i instytucji?
Prawnukowie Gutenberga
RYS. JANUSZ KAPUSTA
JERZY GÓRSKI
Edukacja nie nadąża za rozwojem nauki i techniki, a tym samym za potrzebami i możliwościami gospodarczego i społecznego rozwoju. Niektórzy nazywają to zjawisko "kryzysem wzrostu". Jest to jednomyślna opinia ludzi i organizacji, zajmujących się współzależnościami pomiędzy edukacją, nauką i techniką a rozwojem gospodarczym i społecznym. Skąd bierze się ta katastroficzna wizja i dramatyczne wołanie o rewolucję w edukacji?
Z tempa rozwoju nauki i techniki (suma wiedzy podstawowej i stosowanej podwaja się w coraz krótszych okresach), z potrzeb rozwoju gospodarczego, z coraz większych różnic pomiędzy rosnącymi obszarami biedy i bogactwa w świecie - odpowiadają autorzy raportu Banku Światowego z roku 1998 "Knowledge for Development" (Wiedza dla Rozwoju). Ogromny jest rozwój nauki i techniki, ale jeszcze bardziej imponujące jest tempo wzrostu technologii rozprzestrzeniania się wiedzy we współczesnym świecie.
W ciągu ostatnich 60 lat powstało więcej nośników komunikacji i informacji, niż w całej dotychczasowej historii ludzkości. Kiedy żył Gutenberg, w Europie (i tylko...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta