Standardy, inspekcje, sankcje
Standardy, inspekcje, sankcje
RYS. JACEK FRANKOWSKI
ŻANETA SEMPRICH
Statek nie może być eksploatowany, jeżeli nie jest bezpieczny i obsadzony załogą o właściwych kwalifikacjach i wymaganym składzie.
Uchwaloną w piątek ustawę o bezpieczeństwie morskim stosuje się do statków polskich oraz obcych, które wpłynęły na polskie morze terytorialne lub wody wewnętrzne. Niektóre jej przepisy odnoszą się także do statków śródlądowych żeglujących po wodach morskich. Choć w zasadzie nie dotyczy ona jednostek pływających Marynarki Wojennej, Straży Granicznej oraz Policji, Rada Ministrów, kierując się bezpieczeństwem żeglugi, może w rozporządzeniu poddać te jednostki niektórym jej rygorom.
O zasadach bezpieczeństwa na morzu mówią liczne konwencje i porozumienia międzynarodowe. Ustawa wielokrotnie wprost odsyła do takich traktatów i umów. W bardzo wielu kwestiach przewiduje wydanie rozporządzeń wykonawczych. Zawiera zatem przepisy podstawowe, uchylając niektóre przepisy kodeksu morskiego oraz ustawę z 1935 r. o oznaczaniu wagi na ładunkach przewożonych na statkach.
Ustawa stanowi, że statek nie może być wykorzystywany do żeglugi, jeżeli nie odpowiada warunkom w niej określonym oraz w trzech umowach międzynarodowych:
- tzw. konwencji SOLAS z 1974 r....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta