Przed Malewiczem klęczy dziś cały świat
Mieliśmy szansę na własną kolekcję twórcy suprematyzmu, ale nikt się tym nie zainteresował
Przed Malewiczem klęczy dziś cały świat
Kazimierz Malewicz "Życie w dużym hotelu", olej na płótnie 1913 R.
FOT. REGIONALNE MUZEUM SZTUKI W SAMARZE
MONIKA MAŁKOWSKA
Wśród dzieł wypożyczonych na wystawę "Klasycy XX wieku" zabrakło dwóch płócien Kazimierza Malewicza, których reprodukcje zamieszczono w katalogu. To ważne prace, reprezentatywne dla wczesnych, awangardowych poszukiwań artysty. "Życie w dużym hotelu" (1913, własność Regionalnego Muzeum Sztuki w Samarze) należy do okresu w twórczości Malewicza zwanego kubo-futuryzmem. Drugie dzieło, "Suprematyzm" (1916, własność Muzeum Sztuki w Krasnodarze), jest niejako ilustracją teorii o tej samej nazwie, stworzonej przez malarza trzy lata wcześniej.
Obydwa obrazy, gotowe do odlotu do Polski, czekały tylko na nasze gwarancje rządowe. Ponieważ ich zabrakło, wróciły na swoje miejsca w muzeach rosyjskich. W Zachęcie prezentowano tylko szkice Malewicza i "impresjonistyczny" portret córki artysty - Uny, namalowany między 1930 a 1933 rokiem, wypożyczony ze sztokholmskiego Moderna Museet.
Za tani na gwarancje
Przed trzema laty Galeria...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta