Dwaj panowie do Skody
Dwaj panowie do Skody
ZDZISłAW PODBIELSKI
Skoda 440 Spartak (na fot. model z 1957 r.) była u nas przedmiotem marzeń, dzisiaj podziwiamy ją jako pojazd zabytkowy
Vaclav Klement przebywał w niewielkim austrowęgierskim miasteczku Jungbunzlau (dzisiaj Mlada Boleslav) i sprzedawał książki. Lubił turystyczne wyjazdy rowerowe, a kiedy jego wehikuł odmówił posłuszeństwa i wystąpiły kłopoty z naprawą, pan Vaclav postanowił otworzyć własny warsztat naprawczy, a nawet podjąć się montażu nowych rowerów. Warsztat taki, jak się okazało, już istniał, w niewielkim Turnovie prowadzili go Josef Kraus i Vaclav Laurin. Współpraca nie układała się im dobrze i Klement złożył Laurinowi propozycję nowego przedsięwzięcia.
30 września 1895 r. powstała firma Laurin & Klement, która zajęła się montażem rowerów o nazwie Slavia. Z ich zbytem było gorzej, gdyż konkurencja okazała się duża. Dlatego Klement namówił wspólnika, aby zająć się motocyklami i podjęto ich produkcję, nawet bardzo nowoczesnych, np. jednego z pierwszych na świecie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta