Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Brakuje tych, którzy chcą

06 kwietnia 2002 | Kultura | AK
źródło: Nieznane

Rozmowa z Mateuszem Damięckim, Kordianem w spektaklu Adama Hanuszkiewicza

Brakuje tych, którzy chcą

(C) AKPA

Jak współczesny dwudziestolatek czuje się w skórze Kordiana, bohatera romantycznego?

MATEUSZ DAMIĘCKI: Bardzo pomaga mi świadomość, że jesteśmy niemal rówieśnikami. Byłem już w podobnej sytuacji grając Cezarego Barykę w "Przedwiośniu". I odpowiedź pozostaje ta sama: Kordian jest po prostu młodym człowiekiem, który niezależnie od epoki, doświadcza tych samych emocji, wzruszeń, trudności.

A co z kontekstem historycznym?

Nie odgrywa w tym spektaklu dużej roli. Romantyzm tradycyjnie utożsamiany jest z patriotyzmem, martyrologią, nawet wbrew zdrowemu rozsądkowi. Ale Adam Hanuszkiewicz zrobił sztukę w czasach uważanych za niepatriotyczne. "Kordiana" obywatelskiego, a nie patriotycznego. Nie bez kozery nazwał go "Kordian 2002". To nie jest szkółka niedzielna ani spektakl "z kanonu lektur szkolnych" dla młodzieży.

Specyfiką polskiego romantyzmu jest m.in. eksponowanie konfliktu między powinnością wobec ojczyzny a rozterkami jednostki. Jak rozumiem, panu bliższy jest Kordian sprzed monologu...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 2588

Spis treści
Zamów abonament