Trudniej odstąpić od umowy
Trudniej odstąpić od umowy
MAŁGORZATA ROTHERT, POWIATOWY RZECZNIK KONSUMENTÓW W WARSZAWIE
Ustawa jako pierwsze wymienia prawo konsumenta do naprawy towaru, co moim zdaniem pogarsza jego sytuację w porównaniu z obowiązującymi dotychczas zasadami odpowiedzialności za wady z tytułu rękojmi. Odstąpienie od umowy znalazło się na ostatnim miejscu, i to pod warunkiem że niezgodność towaru z umową jest istotna. Na takie rozwiązanie czekali sprzedawcy, którzy nagminnie nie respektują przepisów o rękojmi. Wydaje się jednak, że implementacja dyrektywy unijnej jest możliwa przy jednoczesnym zachowaniu dobrych, sprawdzonych zasad.
MAREK RADWAŃSKI, POWIATOWY RZECZNIK KONSUMENTÓW W POZNANIU
Nowe przepisy zwalniają sprzedawcę z odpowiedzialności, gdy wykaże, że nie znał zapewnień o właściwościach towaru. Pozwoli mu to na czasowe przynajmniej oddalenie roszczeń konsumenta. Największy sprzeciw budzi jednak przepis, który nakazuje konsumentowi najpierw skorzystać z naprawy towaru lub wymiany na nowy. Dopiero gdy będzie to niemożliwe lub zbyt kosztowne, może domagać się obniżenia ceny lub odstąpić od umowy. Żądanie zwrotu pieniędzy może okazać się fikcją. Dotychczasowe przepisy dotyczące sprzedaży z udziałem konsumentów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta