Vademecum Rzeczpospolitej - Poznaj swoje prawa. Nowa ustawa o sprzedaży konsumenckiej: Nie bądź petentem sprzedawcy; Pytania i dpowiedzi
Od lat klienci są przyzwyczajeni, że reklamuje się towary wadliwe. Przywykli już do dotychczasowej procedury reklamacyjnej, realizowanej na podstawie przepisów kodeksu cywilnego, dotyczących rękojmi za wady fizyczne i prawne rzeczy, które doczekały się licznego orzecznictwa i praktyki sądowej. Teraz jednak trzeba o tym zapomnieć. A to za sprawą obowiązującej od początku 2003 r. ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176; dalej: ustawa o sp. kons.). Wprowadziła ona zupełnie nowy reżim odpowiedzialności sprzedawcy za produkty oferowane konsumentom.
Obyczaje polskich sprzedawców nie są wzorowe
Małgorzata Rothert, miejski rzecznik konsumentów w Warszawie
Ustawa o sprzedaży konsumenckiej daje kupującemu prawo wyboru co do sposobu doprowadzenia towaru do zgodności z umową (czyli, mówiąc zwykłym językiem, co do sposobu usunięcia wady) - naprawy lub wymiany na nowy - pod warunkiem że naprawa lub wymiana są możliwe lub nie wymagają nadmiernych kosztów. W praktyce to przedsiębiorca narzuca jednak sposób usunięcia defektu, zwykle przez naprawę, powołując się na powyższe ograniczenia, a konsument nie ma możliwości zweryfikowania jego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta